Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Història

Els orígens d'una gran empresa

 

Henri Nestlé

Henri Nestlé (1814 - 1890)

Primera fàbrica de Nestlé a Vevey (Suïssa)

Primera fàbrica de Nestlé a Vevey (Suïssa)

1866 - 1905

Henri Nestlé va néixer a la ciutat alemanya de Frankfurt el 10 d’agost de 1814. Amb 29 anys va traslladar-se a Suïssa i va instal·lar-se com a comerciant a la petita localitat de Vevey. Allà va dedicar-se a vendre mostassa, cereals i llums de petroli, a més de fundar una petita fàbrica de gas que durant un temps va proveir d’enllumenat públic la ciutat.

Emprenedor i apassionat per la investigació, Henri Nestlé va començar a preocupar-se per elaborar un producte alimentari que ajudés a combatre l’altíssima mortalitat infantil de l’època: un de cada cinc nens suïssos moria abans de complir el primer any de vida. Després de moltes proves, cap el 1866 va aconseguir una fórmula composta per llet, sucre i farina de blat, a la qual va batejar primer com Farina Alimentària i després com a Farina Làctia.

A partir d’aquell moment, Henri Nestlé va abandonar tots els seus projectes per concentrar-se en l’elaboració d’un nou producte. L’èxit va ser pràcticament immediat i el 1868 es llançava a conquerir el mercat internacional. El 1873 les vendes havien arribat fins als remots mercats d’ultramar i pujaven fins a mig milió de llaunes l’any. En aquells moments Henri Nestlé estava a punt de fer seixanta anys i va començar a buscar comprador per al seu negoci. Finalment, el 8 de març de 1875 signava el document mitjançant el qual transferia la fàbrica, la patent del producte, el nom i l’emblema del niu –que havia crea inspirant-se en el significat en alemany del seu propi cognom– a tres empresaris de Vevey: Jules Monnerat, Pierre-Samuel Roussy i Gustave Marquis.

Els nous propietaris van iniciar una activa política d’expansió industrial. Aleshores l’empresa va haver de competir amb Anglo Swiss Condensed Milk Company, una companyia també suïssa que havia començat la fabricació de llet condensada, un producte conegut als Estats Units des del 1856 per les seves especials propietats de conservació.

Totes dues companyies van entrar en una dura i llarga batalla comercial que a principis de 1905 va desembocar en una fusió comercial que va donar nom a la Nestlé & Anglo Swiss Condensed Milk Co. Nestlé va aportar nou centres de producció, quatre a Suïssa i cinc a l’estranger, incloent la fàbrica de La Penilla, a Espanya, acabada d’inaugurar.

Moments clau

  • 1866 Henri Nestlé crea la primera farina làctia
  • 1867 Neix l'empresa Nestlé amb seu a Vevey (Suïssa)
  • 1873 Primera fita rellevant de la història de Nestlé a Espanya: la importació per primera vegada de la Farina Làctia Nestlé
  • 1905 De la importació a la presència física a Espanya: Nestlé inaugura la seva primera fàbrica al país, situada en la localitat càntabra La Penilla de Cayón. D'aquí surt, al març, el primer pot de Farina Làctia Nestlé made in Spain
La Farina Làctia arriba a Espanya

 

Cartel de Harina Lacteada Nestlé

Farina Làctia Nestlé

Primera fàbrica de Nestlé a España. La Penilla (Cantàbria)

Primera fàbrica de Nestlé a España. La Penilla (Cantàbria)

1905-1919

Malgrat el declivi propiciat per la pèrdua del comerç d’Ultramar, a principis del segle XX la província de Santander mantenia una variada activitat industrial que incloïa la mineria, la indústria conservera pròpia de les poblacions costeres i la ramaderia de tipus lleter a les muntanyes de l’interior.

Va ser precisament aquesta tradició ramadera, unida a l’existència d’unes estratègiques vies de comunicació, tant marítimes com terrestres, el que va fer de Santander el lloc ideal per a la instal•lació de la primera factoria de Nestlé a Espanya. Després d’un exhaustiu estudi, es van adquirir uns terrenys propers a l’estació de ferrocarril de la localitat santanderina de La Penilla. La construcció va iniciar-se el 1904, i el març de 1905 sortia de la fàbrica el primer pot de Farina Làctia.

El producte no era nou a Espanya. Curiosament, els agents de Nestlé a Londres van buscar a Xerès els seus primers representants a Espanya, ja que coneixien la zona pel comerç dels reputats vins de la regió.

Els primers anys no foren fàcils per a la plantilla inicial de l’empresa, un equip de trenta persones encapçalat per Lorenzo Pfersich Wüscher. La desconfiança dels ramaders de la zona va haver de superar-se mitjançant escrupolosos pagaments al comptat als proveïdors. Per verificar la qualitat de la llet, el mateix director de la fàbrica es desplaçava personalment a les petites explotacions ramaderes locals.

Poc a poc, la desconfiança inicial va donar pas a un clima d’enteniment i col•laboració, que redundaria en innumerables aportacions de Nestlé a la zona, entre les quals destaca la creació del Servei de Foment Agropecuari el 1956.

En tot just deu anys la fàbrica de La Penilla va duplicar la seva capacitat de producció, passant dels 140.000 litres de llet que va processar durant el seu primer any, als 374.000 de 1914. Paral·lelament, el 1910 va iniciar-se també la producció de llet condensada La Lechera. A finals de la dècada, ja es processaven vuit milions i mig de llet l’any.

Moments clau

  • 1910 En ple creixement socioeconòmic al nostre país, dóna començament la producció de la Leche Condensada La Lechera
Comença la producció de xocolata

 

La Lechera (1928)

La Lechera (1928)

Visita de los Infants a la fàbrica de La Penilla (1928)

Visita dels Infants a la fàbrica de La Penilla (1928)

1920-1929

Quinze anys després de la inauguració de la fàbrica de La Penilla, amb una presència ja consolidada a Espanya, es va constituir oficialment la Sociedad Nestlé, Anónima Española de Productos Alimenticios (AEPA), amb domicili social al número 41 de la Via Laietana de Barcelona.

Es van establir delegacions a Madrid, Santander, València, Sevilla i Bilbao, i les diverses visites que Alfons XIII i la família reial espanyola van realitzar a La Penilla durant el transcurs d’aquella dècada van donar com a resultat que l’1 de setembre de 1927 Nestlé revalidés el seu títol de “Proveedora oficial de la Real Casa”, mitjançant el qual se li autoritzava l’ús de l’escut d’armes de la Casa Reial a les factures i etiquetes dels seus productes.

En aquest mateix període, Nestlé va posar en marxa grans campanyes promocionals. La primera experiència en aquest sentit va tenir lloc el 1920 i va consistir en bescanviar etiquetes dels productes Nestlé per participacions de la Loteria de Nadal d’aquell any. L’iniciativa va saldar-se amb un gran èxit de púbic i fins i tot amb fortuna, perquè tres dels números repartits van resultar agraciats.

Per a la consolidació de la imatge pública de Nestlé, també va ser fonamental una activa política de publicacions que va materialitzar-se en prospectes, almanacs, i una mica més endavant, en els populars àlbums de cromos.

De 1923 data el primer almanac de Nestlé, titulat Harina Nestlé hace a los niños fuertes. El gran artista gràfic Rafael de Penagos va il·lustrar íntegrament la publicació corresponent a l’any 1928. En aquell moment, la fàbrica de La Penilla havia obert la seva nova línia de producció de xocolates en el marc de la segona gran fusió comercial de Nestlé.

El motiu pel qual l’empresa làctica va interessar-se pels productes basats en el cacau té el seu origen el 1875, quan Daniel Peter, amic de Henri Nestlé, crea per primera vegada la xocolata amb llet. Aquell invent, també revolucionari en el seu gènere, va marcar el començament d’una altra pròspera indústria d’abast mundial. El 1904, els seus fabricants van arribar a un acord de col·laboració amb Nestlé, fruit del qual la firma de Vevey es responsabilitzava de la distribució del producte en el mercat internacional. A partir d’aquell moment, les xocolates del grup van començar a comercialitzar-se a Espanya, on van assolir una gran acceptació.

L’1 de gener de 1929, Nestlé i Chocolats Suisses S.A. van assolit la fusió definitiva, que va donar com a resultat una nova societat amb tretze centres de producció de xocolata arreu del món, entre els quals hi havia el de La Penilla. La inauguració oficial de la nova línia de producció va córrer a càrrec de l’infant Don Jaime de Borbón. Nestlé obria així un altre capítol en la seva història.

Moments clau

  • 1920 Es funda la Sociedad Nestlé, Anónima Española de Productos Alimenticios (AEPA), amb seu a Barcelona
  • 1928 Nestlé fabrica xocolates amb les marques Peter, Cailler y Kholer
  • 1929 Neixen les xocolates Nestlé
Els anys de la postguerra

 

Envàs de llet en pols PelargónEnvàs de llet en pols Pelargón
Seu de Sociedad Nestlé AEPA al carrer Aragó, de BarcelonaSeu de Sociedad Nestlé AEPA al carrer Aragó, de Barcelona

1930-1949

En aquells anys Espanya vivia moments incerts. No obstant això, el creixement de Nestlé es mantenia a un ritme sostingut. El 1930, té lloc la fusió amb la Sociedad Lechera Montañesa, empresa que havia ofert una dura competència des de 1926 comercialitzant la seva pròpia llet condensada i la seva farina làctia.

La llista de productes lactis destinats a l’alimentació infantil va incrementar-se de forma considerable com a conseqüència dels esforços realitzats pels especialistes de Nestlé en directa col•laboració amb metges i pediatres, amb l’objectiu de perfeccionar la formulació de les especialitats. El 1944, en plena postguerra, va tenir lloc la definitiva implantació del més conegut d’aquests productes, la llet en pols Pelargón, que va marcar a tota una generació d’espanyols.

Aquesta incessant activitat va determinar la necessitat de disposar de més espai per a les funcions administratives, de tal manera que es va encarregar la construcció d’una nova seu. L’edifici es va construir el 1935 al cèntric carrer d’Aragó de Barcelona, on encara avui es manté dempeus amb algunes modificacions. Tot i així, la seu no va poder utilitzar-se fins acabada la contesa civil espanyola.

Totes aquestes vicissituds, agreujades per la Segona Guerra Mundial, es van poder superar gràcies a la solidesa dels principis ètics de la Companyia i el compromís i treball en equip de tots els treballadors. En aquestes circumstàncies, Nestlé va emprendre l’obertura de nous centres de producció: una fàbrica a Pontecesures, Pontevedra, l’any 1939; una altra a Olot, Girona, el 1940, fruit de la incorporació al grup de Granja Soldevila, i una tercera a Palma l’any 1943, després de la integració d’Industrial Lechera de Mallorca.

En aquella època, Nestlé va dur a terme originals propostes en matèria de comunicació, com els populars autòmats que havien arribat al país amb motiu de les exposicions de Barcelona i Sevilla de 1929, i els vehicles publicitaris, que portaven arreu de la geografia nacional el missatge dels productes Nestlé durant els difícils anys de la postguerra.

Moments clau

  • 1944 Nestlé fa història i posa a la venda la primera llet infantil Pelargón, que més tard marcaria una època
El cafè soluble i els concursos radiofònics

 

Primers envasos de cafè soluble Nescafé

Primers envasos de cafè soluble Nescafé

Àlbum de croms associat a xocolates Nestlé

Àlbum de croms associat a xocolates Nestlé

1950-1959

A poc a poc l’economia espanyola anava donant mostres d’una lleugera millora i amb l’arribada de la nova dècada apareixen les primeres mesures liberalitzadores. No obstant això, els anys de racionament i les restriccions a la importació de matèries primeres havia perjudicat alguns productes estratègics de Nestlé. En conseqüència, la companyia afrontava un difícil repte el dia que la premsa va anunciar als consumidors la notícia que La Lechera havia tornat i que el producte, ara en envàs de vidre per l’escassetat de llauna, podia per fi “adquirir-se lliurement a tots els comerços”.

Ben aviat la llet condensada va trobar en Nescafé un poderós aliat per a la seva recuperació. El nou producte va arribar procedent d’una recent invenció sorgida dels laboratoris de Vevey.

El 1930 l’Institut Brasiler del Cafè va sol•licitar ajuda a Nestlé per al desenvolupament d’uns “cubets de cafè” que es poguessin dissoldre fàcilment en aigua calenta, però mantenint tot l’aroma del producte. D’aquesta manera, el Brasil esperava trobar una solució als excedents de la seva producció cafetera, evitant, alhora, la caiguda de preus al mercat internacional.

La primavera de 1937, Nestlé va trobar la fórmula adequada, tot i que va ser en forma de pols soluble: havia nascut Nescafé. Nestlé havia aconseguit escriure un nou capítol en la història de l’alimentació amb el desenvolupament del primer cafè soluble i instantani del món. Les limitacions de la producció inicial i la proximitat de la Segona Guerra Mundial van condicionar el llançament inicial del producte. En concret, Espanya va haver d’esperar més de quinze anys perquè arribés a les seves llars.

Nescafé es va començar a fabricar a La Penilla el 1945, però amb destí exclusiu al Marroc i a les colònies espanyoles a l’Àfrica. Aquesta restrictiva situació es va mantenir fins el 1954, moment a partir del qual Nescafé i La Lechera van formar una combinació perfecta que va saber arribar a totes les llars espanyoles, sobretot a través de les ones radiofòniques.

Protagonista de la vida espanyola en aquest període de recuperació, la ràdio es va convertir en una aliada poderosa per a Nestlé. Gràcies a ella, els Grans Concursos de La Lechera de 1952 i 1955 ─iniciatives pensades per a donar suport al retorn del producte al mercat─, van aconseguir una extraordinària difusió, mentre que el nom de Nestlé va patrocinar programes tan coneguts com La baraja musical, Vosotras, Teatro Breve o Café y Concierto. A mitjans d’aquesta dècada, torna una de les promocions més entranyables, els àlbums de cromos que, associats a les xocolates, s’havien començat a editar el 1929.

Moments clau

  • 1954 Comença la producció del primer pot del cafè soluble més clàssic, Nescafé
Àmplia oferta de productes i el salt a la televisió

 

Escena de programa de televisió patrocinat per Nescafé

Escena de programa de televisió patrocinat per Nescafé

Envàs Maggi

Envàs Maggi

1960 - 1969

Arriben els anys setanta i, a mesura que la societat espanyola avança cap a la modernitat, Nestlé creix a través de l’aposta per una presència integral a totes les llars.

En aquest objectiu hi va tenir un paper fonamental la unió amb un altre especialista de l’alimentació, una empresa amb una història paral•lela a la de Nestlé. Maggi també devia el seu nom a l’home que l’havia inspirat, Julius Maggi, l’objectiu del qual va ser desenvolupar un producte alimentari de fàcil preparació que contribuís a millorar la nutrició de les famílies en un moment en què les dones començaven a integrar-se massivament al món laboral. El primer resultat van ser unes farines de llegums que van donar pas, el 1889, a un extens assortit de sopes i, el 1908, a l’històric cubet de caldo concentrat.

Molt aviat aquests productes van arribar al mercat espanyol i la marca va començar a viure una etapa d’esplendor al nostre país. La guerra civil, però, va obrir un llarg parèntesi en la distribució de Maggi a Espanya, que es va tancar el 1947, quan totes dues empreses es van unir donant lloc a la creació de Nestlé Alimentaria SA. El 1963 es va posar en marxa la fàbrica de Valladolid, que primer va permetre l’elaboració dels caldos de pollastre i de carn i més tard del puré de patates en flocs, les sopes i les cremes.

Amb l’objectiu d’estar present a tots els sectors de l’alimentació, Nestlé no podia oblidar els seus orígens íntimament lligats als productes derivats de la llet, i el 1963 va dirigir els seus passos cap al sector dels gelats. Després d’un procés de modernització de les instal•lacions i la construcció d’una moderna fàbrica a Viladecans (Barcelona), la marca Camy va irrompre al mercat amb una àmplia gamma d’especialitats. Nestlé va aconseguir que un producte percebut com una solució per a la calor de l’estiu es convertís en unes postres per a tot l’any. Els anys següents es va inaugurar un nou centre de producció a Guadalajara i el 1995, amb l’adquisició del Grupo Conelsa, s’hi van sumar les marques Miko i Avidesa. Finalment, el 2004 totes aquestes denominacions es van fusionar sota una de sola, Helados Nestlé.

Nestlé va continuar ampliant les seves activitats. Un bon exemple en va ser la posada en marxa, el 1966, de la línia Food Services, destinada a oferir formats i especialitats a col•lectivitats en una Espanya on acabava d’esclatar el boom turístic.

El sector de la xocolata també va guanyar noves especialitats, com Crunch o Milkybar. Va destacar l’aparició de Nesquik, un nou producte amb la característica de dissoldre’s al moment tant en llet calenta com freda.

Però el més significatiu, sens dubte, va ser el fet que totes aquestes novetats van trobar la seva millor carta de presentació a la televisió. Nescafé va patrocinar programes concurs com X-O da dinero... y Nescafé lo paga; Esta es su vida y Ayer noticia, hoy dinero, que van obrir el camí perquè Maggi, Camy i les xocolates Nestlé arribessin a la petita pantalla.

Moments clau

  • 1962 Nestlé llança la xocolata blanca Milkibar
  • 1963 Fabricació de productes culinaris; neixen les marques Maggi i Helados Camy. A més, es llança Nesquik
  • 1966 Nestlé entra en el sector de l'hostaleria amb la línia Food Services. Llançament de la xocolata Nestlé Extrafino
Arriben els ultracongelats

 

Publicitat de la Caja Roja de Nestlé

Publicitat de la Caja Roja de Nestlé

Edifici Nestlé, a Esplugues de Llobregat (Barcelona)

Edifici Nestlé, a Esplugues de Llobregat (Barcelona)

1970-1979

La dècada dels 70 va començar amb l’arribada a Espanya dels ultracongelats, un sector de gran futur en una societat en la qual les feines domèstiques cada vegada ocupaven menys temps a la vida de les dones. D’aquesta manera, Nestlé apostava una vegada més per fer arribar als consumidors un producte que permetia conservar el gust, consistència i valor nutritiu dels aliments i que, alhora, en facilitava la preparació en pocs minuts.

El llançament inicial de la nova gamma es va realitzar a través de nou productes elaborats a base de peix. Més tard s’hi van afegir les verdures, les carns i els plats preparats, que avui constitueixen l’eix central d’una oferta que des del 2000 es presenta als consumidors sota la marca Maggi.

Els anys setanta també van deparar la incorporació plena a Nestlé de la societat francesa Chambourcy i les especialitats làcties refrigerades, postres, formatges frescos, mantega i iogurts. Aquesta gamma ─comercialitzada primer com a Chambourcy i des del 1996 sota la marca Nestlé─, va llançar després noves marques com els flams Flanby i les cremes amb nata Dalky. La incorporació a Espanya de la societat Massanés y Grau S.A. va afegir a la oferta de Nestlé el formatge Flor de Esgueva, una de les seves referències amb més solera, i la de la S.A. d’Industrias y Derivados Alimenticios va aportar la incorporació d’Eko, un compost de cereals per beure amb la llet.

El 1972, el sector de la xocolata es va enriquir gràcies a la Caja Roja, una nova presentació per als bombons Nestlé que reunia qualitat, bon gust i sabor. D’aquesta manera s’aconseguia que un producte fins aleshores considerat “de luxe” fos per a tothom i passés a consumir-se simplement pel plaer de fer-ho. Des d’aleshores, Nestlé ha anat oferint als consumidors any rere any nous dissenys d’un envàs que ja és emblemàtic.

Els aliments infantils, per la seva banda, van continuar el seu ritme de creixement gràcies a productes cada vegada més perfeccionats i adaptats a les necessitats del nadó: el 1970 van arribar els Tarritos Nestlé i, més tard, els sucs de fruites i les farinetes de cereals ─successores modernes de la Farina Làctia─, tractades com un procés d’hidrolització enzimàtica que va suposar un gran avenç en el món de la nutrició infantil.

Nescafé tampoc no va ser aliè a aquesta política d’innovacions. El 1971 va incorporar als seus processos de producció la liofilització, un sofisticat procés que permetia garantir la conservació de tota l’aroma i el gust originals del cafè. Utilitzada inicialment per al llançament de Nescafé Oro, uns anys més tard es va aplicar a noves referències com Nescafé Solo o els selectes Nescafé Alta Rica i Puro Colombia. La dècada va tancar-se amb una altra novetat en el mercat espanyol de cafès, l’entrada de Nestlé al sector del cafè en gra de la mà de Bonka el 1979.

Definitivament, l’empresa entrava ja en una nova etapa de la seva història, i el 1976 va estrenar seu en un edifici de nova planta, situat al municipi barceloní d’Esplugues de Llobregat. Tot just set anys després va iniciar-se la construcció d’una ampliació d’aquelles instal·lacions. Nestlé es preparava per afrontar els reptes de l’últim terç del segle XX.

Moments clau

  • 1970 Apareixen al mercat els Tarritos Nestlé, processats mitjançant hidrolització enzimàtica
  • 1971 Comença la fabricació dels productes ultracongelats, actualment al mercat sota la marca La Cocinera, i Eko s'incorpora a la gamma de productes Nestlé
  • 1972 Neix un clàssic i una important fita en la història de Nestlé: la Caja Roja, una nova presentació per als bombons Nestlé. A més, es llancen els productes refrigerats Nestlé
  • 1976 Nestlé té nova seu. Està situada a Esplugues de Llobregat (Barcelona)
  • 1979 Nestlé entra al mercat del cafè torrat amb Bonka
La cultura dels cereals per l'esmorzar

 

Publicitat de la campanya ¡Buenos días, desayuno!

Publicitat de la campanya ¡Buenos días, desayuno!

Cartell publicitari de Kit Kat

Cartell publicitari de Kit Kat

1980-1989

A la dècada dels vuitanta apareixen nous productes que responen a les necessitats plantejades per una societat que dóna prioritat a la qualitat dels aliments, però també a la rapidesa i a la facilitat de preparació.

En aquesta dècada es posa en marxa la fàbrica de La Penilla, una nova línia de producció dedicada als cereals per a l’esmorzar, un àpat al qual, en aquell moment, no es parava l’adequada atenció. Les primeres referències d’aquesta gamma al mercat van ser Maíz en copos, Copos de oro, Estrellitas con miel i Chocapic.

Una important campanya de sensibilització entorn aquest tema, sota el títol de ¡Buenos días, desayuno!, va intentar fer agafar consciència als consumidors sobre la importància de l’esmorzar per començar bé la jornada. A principis dels noranta, un acord amb la societat americana General Mills, que va donar peu a la constitució de l’empresa mixta Cereal Partners Worldwide ─Cereal Partners España, al nostre país─ va permetre l’aparició de noves varietats, com ara Golden Grahams i Cheerios.

El 1985, i després de formalitzar-se l’adquisició de Carnation Co., una empresa dels Estats Units amb més de vuitanta-cinc anys d’existència, Nestlé va passar a tenir també presència en el negoci dels aliments per a animals de companyia a través de la marca Friskies. La compra de la divisió Spillers Petfoods de Dalgety, el 1998, i especialment la de Ralston Purina, el 2001, van convertir Nestlé en líder mundial d’aliments per a animals de companyia. El 2003, Friskies España va canviar la seva raó social per la de Nestlé PetCare España S.A.

També al 85 es van incorporar les especialitats culinàries Solís i de la marca de conserves Litoral, i amb aquestes les salses de tomàquet i les receptes tradicionals de la cuina espanyola. Tres anys després, la línia de culinaris es va enriquir amb gustos de l’autèntica cuina italiana ─pastes, salses i pizzes─ de la mà de Buitoni, una empresa de tradició gairebé bicentenària fundada a Sansepolcro, Arezzo (Itàlia), el 1827, per la llegendària Mamma Buitoni.

En la línia de les xocolates, la gamma de productes de Nestlé es va ampliar amb les aportacions d’una altra firma que acabava de sumar-se al grup, la britànica Rowntree, responsable de l’elaboració d’After Eight, Smarties, Lion, Quality Street, Nuts, Polo i del clàssic Kit Kat, relacionat des d’aquell moment amb una pausa en qualsevol activitat.

Moments clau

  • 1981 Neix la gamma de productes descremats Sveltesse
  • 1984 Nestlé pren presència a l'esmorzar amb els Cereales Nestlé
  • 1985 Nestlé incorpora les salses de tomàquet Solís, les receptes de Litoral i els aliments per a mascotes Friskies
  • 1988 Nestlé incorpora els productes Buitoni (pastes i salses fresques) i Perugina (xocolates)
  • 1989 S'incorpora al grup Nestlé l'empresa Rowntree Mackintosh (xocolates i confiteria), amb especialitats com After Eight i KitKat
L'entrada al món de les aigües embotellades

 

Ampolla de Nestlé Aquarel

Ampolla de Nestlé Aquarel

Imatge de la web corporativa de Nestlé

Imatge de la web corporativa de Nestlé

1990 - 2005

El món entra a la recta final del segle XX. Els nous consumidors, més informats que mai, no només busquen qualitat, rapidesa o comoditat als plats que porten a la seva taula. Ara també es preocupen per una nutrició correcta i adequada.

Una bona hidratació s’erigeix en part consubstancial d’una dieta equilibrada. L’interès de Nestlé per l’àmbit de les aigües embotellades no era nou, però serà l’adquisició del grup Perrier el 1992 el que li conferirà el lideratge mundial del mercat de les aigües envasades. A Espanya, la compra de Perrier va integrar la societat Eycam-Perrier S.A., que comercialitzava les marques Viladrau, San Narcís i Imperial. El 2000 va tenir lloc el llançament de Nestlé Aquarel, marca paneuropea embotellada en fonts seleccionades d’Espanya, Bèlgica, França, Alemanya, Hongria i Polònia. Finalment, el 2001 es va canviar la seva raó social per la de Nestlé Waters España SA i el juny del 2004 es va inaugurar un nou centre de producció, específic per a Nestlé Aquarel, a Herrera del Duque (Badajoz).

La cura del cos, cada vegada més present en les prioritats dels consumidors, també ha estat una exigència clau per al desenvolupament de productes no només baixos en calories, sinó capaços d’aportar beneficis afegits a l’organisme. Nestlé ja havia introduït la marca Sveltesse a principis dels anys vuitanta, amb una extensa gamma de productes làctics desnatats. En aquest període es va tornar a avançar amb LC1, una línia innovadora de llets fermentades, riques en un ferment làctic conegut com Lactobacil Acidòfil 1. Nestlé va ser pionera d’una revolucionària tecnologia que avui dia ha adquirit un auge extraordinari.

El segle XX arriba al final. Cinc anys abans, el 1995, Nestlé va canviar la denominació que la identificava des de 1920 per transformar-se en Nestlé España S.A.

Una de les apostes més recents de Nestlé ha estat la seva entrada al món de la nutrició clínica a través del desenvolupament de productes pensats per a fer front a les necessitats de pacients amb requeriments específics d’alimentació. L’experiència de Nestlé ha permès desenvolupar solucions que milloren la textura i el gust dels productes farmacèutics tot mantenint-ne l’eficàcia i contribuint, d’aquesta manera, a garantir el compliment de la prescripció mèdica.

Així doncs, la societat que fa més de cent anys va començar el seu camí elaborant un únic producte, unes farinetes per a lactants, pot estar orgullosa de ser una empresa d’alimentació en el sentit més ampli de la paraula. Una empresa que, a més a més, ha sabut trobar noves formes de comunicació amb els consumidors de la mà de les noves tecnologies. Des de 1997, el web corporatiu de Nestlé (www.nestle.es) s’ha convertit en la millor eina no només per donar a conèixer les últimes novetats en qüestió de productes, sinó també per oferir la més completa guia de nutrició per a cada etapa de la vida.

Moments clau

  • 1990 Es constitueix Productos del Café, S.A., que agrupa les marques La Estrella, Brasilia, Santa Cristina i Cafés 154
  • 1992 Nestlé entra al mercat espanyol de les aigües embotellades
  • 1995 Nestlé canvia la seva denominació: a partir d'ara es dirà Nestlé España, S.A. Així mateix, incorpora Miko i Avidesa a la gamma de gelats, comprant-li aquestes marques al grup Conelsa
  • 1999 Té lloc la incorporació dels productes ultracongelats La Cocinera
  • 2001 Nestlé entra al món de la nutrició clínica amb una gamma de productes pensats per fer front a requeriments específics d'alimentació. Aquest mateix any, reafirma la seva voluntat innovadora redissenyant la imatge de la llet condensada La Lechera amb "Sirvefácil", un nou i pràctic envàs/li>
  • 2003 Les marques de cafè gestionades per Productos del Café S.A. s'amplien amb la compra de 3JP
Segle XXI El consumidor, la prioritat de Nestlé

 

Escena familiar amb productes Nestlé

Escena familiar amb productes Nestlé

2006-2013

Un nou segle acaba de començar i Nestlé es prepara per afrontar els reptes del futur. Des del naixement de la companyia, s’han esquivat tota mena d’obstacles, als quals Nestlé ha sabut fer front gràcies a una flexibilitat estructural poc freqüent en una societat de negocis de les seves dimensions i, sobretot, a partir d’una ètica empresarial sòlida i rigorosa que situa el benestar del consumidor com a eix de tota la seva activitat. Això l’ha portat a la recerca contínua de la màxima excel•lència i qualitat en els seus productes, la qual cosa s’ha manifestat en una aposta decidida i contínua per la innovació i la investigació, eines imprescindibles per a la consecució d’aquest objectiu. Aquesta actitud, aquests valors i principis, formen part consubstancial de l’activitat de Nestlé a Espanya.

Cent anys després de la posada en marxa de la seva primera fàbrica al nostre país, Nestlé s’ha convertit en una empresa líder en del mercat nacional, legítimament orgullosa del treball ben fet, i amb un profund sentit de la seva responsabilitat de cares al futur. És per això que, en el seu primer centenari, Nestlé España encara el nou segle assumint plenament tota una sèrie de responsabilitats.

En primer lloc, i sobre la base del seu profund compromís amb la Tradició, amb aquest extens llegat històric del qual és depositària i que tant l’enriqueix, Nestlé assumeix també un ferm compromís amb la Innovació, perquè només en el desenvolupament científic i en la contínua recerca de noves respostes a les necessitats d’alimentació de la humanitat una empresa de les seves característiques troba la seva autèntica raó de ser.

Per aquest mateix motiu, adquireix també un ferm compromís amb la Nutrició y el Benestar, dos conceptes que avui dia es troben indissolublement units a l’alimentació. Nestlé, una empresa que va néixer precisament per donar resposta a un problema de nutrició infantil, centra avui els seus esforços en el desenvolupament de productes que ofereixin als consumidors una alimentació variada i equilibrada, i alhora cada cop més plaent; productes adequats a les diferents etapes de la vida i dotats d’una màxima qualitat nutricional, en definitiva, capaços de convertir-se en sinònim de seguretat i confiança per a tota la societat.

Aquest és el gran repte passat, present i futur de Nestlé. I per aconseguir-ho és imprescindible també el contacte continu i directe amb els consumidors. En una societat en constant evolució, Nestlé considera imprescindible aquest apropament, saber escoltar per conèixer els desitjos i necessitats d’aquest consumidor i poder oferir-li una resposta ràpida i eficaç a les seves expectatives i requisits.

Una tasca que, lògicament, no resultaria coherent si Nestlé no adquirís també el compromís empresarial d’una Gestió Responsable. Un compromís que passa per la protecció del medi ambient, la formació del seu equip humà i el respecte pels drets humans i laborals.

Aquestes són les bases sobre les quals Nestlé España ha construït el seu present i mira amb decisió, optimisme i esperança cap al futur.

Moments clau

  • 2007 Llançament de Nescafé Dolce Gusto, que trasllada el concepte coffee shop a casa
  • 2008 Nestlé inverteix en una nova fàbrica a Girona per a la producció de Dolce Gusto, adquireix Novartis, que situa a l'empresa en líder del mercat de Nutrició Clínica i es produeix el llançament de Naturnes, la nova generació d'aliments infantils
  • 2009 Nestlé reintrodueix la marca Purina al mercat espanyol, amb l'objectiu de consolidar-se com l'empresa de referència en alimentació i cures per a mascotes. Productos del Café, S.A. s'amplia amb la compra de Cafés Castel
  • 2010 Es presenta Nestlé TV, la primera televisió online que llança una empresa d'alimentació i begudes al nostre país, i La Lechera, una de les marques més emblemàtiques de Nestlé, festeja el seu centenari
  • 2012 Nestlé entra en el negoci del regal personalitzat amb "Díselo con chocolate", una iniciativa pionera a Espanya, emmarcada en el pla de desenvolupament de nous models de negoci
  • 2013 El cafè soluble instantani Nescafé compleix 75 anys i el cacau soluble Nesquik celebra el seu 50 aniversari
Nestlé a Espanya, avui

 

Laurent Dereux, Director General

Jacques Reber, Director General

Edifici Nestlé a Esplugues de Llobregat (Barcelona)

Edifici Nestlé a Esplugues de Llobregat (Barcelona)

Nestlé està present en sectors molt diversos de l’alimentació i ofereix al consumidor una àmplia i variada gamma de productes alimentaris que, en un moment o altre de la seva vida, formen part dels seus hàbits de consum: aliments infantils, lactis, xocolates, cafès i begudes a base de cereals, productes culinaris, cereals per a l’esmorzar, gelats, ultracongelats, aigües embotellades i especialitats de nutrició clínica. També té una important presència en el mercat d’aliments per a mascotes.

Amb una xifra de negocis de 1.930 milions d’euros el 2018, Nestlé és líder del sector alimentari a Espanya.

El 2018, les exportacions van arribar a 73 països de tot el món, concentrant-se el 72% de les exportacions en 9 països que, de major a menor xifra de negoci, són França, Regne Unit, Portugal, Grècia, Alemania, Suiza, Països Àrabs, Itàlia i Polònia.

La xifra de negocis de les exportacions de Nestlé Espanya el 2018 va ser de 594 milions d'euros.

Des de 1976, la seu central de la companyia es troba en Esplugues de Llobregat (Barcelona).

Nestlé a Espanya compta amb una plantilla mitjana de 4.130 persones.

La política de promoció interna fa de la formació una de les eines més importants per garantir la competitivitat dels recursos humans. A la seva seu central, Nestlé España disposa d’un centre de formació propi, la activitat del qual es complementa amb la que es du a terme a les fàbriques i al centre internacional de Rive-Reine, a Suïssa.