Nestlé i l'oli de palma

Oli de palma

Els productes de Nestlé que contenen oli de palma són segurs per a la salut?

Nestlé garanteix que aquests i tots els seus productes són totalment segurs per a la salut.

Els riscos potencials que esmenta un informe de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) i que han difós alguns mitjans tenen a veure amb el tractament a què se sotmet aquesta matèria primera després de recol·lectar-la per fer-la apta per al consum i durant el procés de fabricació dels productes a què s’incorpora.

En el nostre cas, seleccionem els nostres proveïdors i fem un seguiment continu dels processos per assegurar-nos que tots els nostres ingredients se sotmeten a controls de seguretat rigorosos i compleixen tots els requisits legals, a més de les recomanacions en matèria de seguretat d’experts de la FAO/OMS, entre altres institucions.

És important destacar que en el procés d’elaboració dels nostres productes no es generen greixos transformats, ja que no utilitzem cap greix ni oli hidrogenat (els greixos transformats estan relacionats amb un risc més alt de patir malalties cardiovasculars).

L’oli de palma s’utilitza per motius sensorials, com per exemple, la textura. En comparació amb els olis convencionals (d’oliva o de gira-sol), és més resistent i conserva molt millor el producte.

Contràriament al que es creu, l’oli de palma és el greix sòlid amb un percentatge més baix de greixos saturats. Conté un 52 % de greixos saturats, una quantitat inferior a la d’altres greixos d’aplicació similar, com per exemple l’oli de coco (92 %), la mantega (66 %) i el sèu (54 %). A més a més, conté un 38 % de greixos monoinsaturats i un 10 % de poliinsaturats.

Un dels nostres compromisos nutricionals és la millora contínua en la quantitat i la qualitat de greixos dels nostres productes. D’acord amb aquest compromís, seguim les recomanacions de l’OMS en relació amb els greixos saturats (com ara l’oli de palma) i els greixos transformats, i estem reduint els nivells de greixos saturats dels nostres productes.

Objectiu per al 2020: obtenir un oli de palma d’origen 100 % responsable

Nestlé treballa per augmentar la quantitat d’oli de palma d’origen responsable en la cadena de subministrament. També ho fem per garantir que els nostres proveïdors compleixen les nostres Directrius de proveïment responsable (PDF, 1 MB).

Aquestes directrius segueixen els criteris de la Taula Rodona sobre l’Oli de Palma Sostenible (RSPO, per les sigles en anglès) sobre el desenvolupament i l’ús d’aquest ingredient i fins i tot van més enllà, ja que inclouen mesures concretes per protegir les torberes i les terres amb grans reserves de carboni. Això últim és fonamental per fer front a la desforestació i prevenir els conflictes socials per les disputes per drets territorials.

Tots els nostres proveïdors han de complir les lleis i les regulacions locals d’acord amb les nostres directrius. Per això, des del novembre de 2005 el conreu i l’extracció de l’oli de palma en zones desforestades no és permès. Així mateix, han de respectar el consentiment lliure, previ i informat de les comunitats indígenes i locals i protegir les torberes i els boscos amb grans reserves de carboni.

Actualment estem desenvolupant la cadena de subministrament d’oli de palma amb el nostre col·laborador The Forest Trust (TFT, per les sigles en anglès). El nostre objectiu és obtenir un oli de palma d’origen 100 % responsable el 2020.

Nestlé també es fixa en programes d’assistència tècnica per als petits agricultors, com ara Rurality, la iniciativa de The Forest Trust. Centrant-nos en aquest col·lectiu, millorem de manera directa el nostre servei de proveïment d’oli de palma responsable, cosa que representa una gran diferència per al manteniment dels agricultors que són proveïdors nostres.

L’informe de Greenpeace sobre la desforestació a Indonèsia

Hem detectat alguns problemes amb un dels nostres proveïdors d’oli de palma a Papua, Indonèsia, i estem treballant frec a frec amb The Forest Trust per tractar-los. Si detectem deficiències en el compliment dels nostres estàndards per part del proveïdor, prendrem mesures, incloent-hi la possible suspensió del contracte.

>Nestlé s’ha compromès amb la desforestació zero a tot el món per al 2020. Això vol dir que no s’hi associarà cap dels nostres productes. Ens oposem amb fermesa a la desforestació i l’estem abordant de manera proactiva a través del nostre programa de proveïment responsable.

A Nestlé treballem per aconseguir l’objectiu d’utilitzar només oli de palma procedent d’origen 100 % responsable al final del 2020 (PDF, 90 kB).

Què fa Nestlé per fer front als abusos laborals i dels drets humans?

Els abusos contra els drets humans no tenen cabuda en la nostra cadena de subministrament d’oli de palma, però són presents al sector. Per abordar-los sistemàticament, cal dur a terme una acció enèrgica i col·lectiva que transformi la indústria i incrementi les normes. Ens comprometem a encarar qualsevol cas d’abús que es produeixi i a treballar estretament amb altres organismes.

L’abril de 2018 vam llançar el nostre Pla d’acció global per abordar aquest afer que afecta els drets laborals en la nostra cadena de subministrament d’oli de palma. El pla estableix els objectius, les activitats i les intervencions de què parlarem amb els nostres socis i amb altres actors de la indústria per fer front a les qüestions laborals. Així mateix, oferirem actualitzacions públiques i periòdiques dels progressos que fem.

El 2017 vam publicar el nostre pla d’acció juntament amb una avaluació de drets laborals de la nostra cadena de subministrament d’oli de palma a Indonèsia, que vam encarregar a l’Institut Danès de Drets Humans (DIHR, per les sigles en anglès) i al TFT. El pla es va centrar específicament en els drets laborals dels treballadors. Els equips del DIHR i del TFT van entrevistar més de 200 persones, incloent-hi els treballadors de plantacions i fàbriques, petits agricultors i membres de la comunitat local.

Amb aquesta avaluació, Nestlé pretenia conèixer de prop l’impacte real i potencial sobre la feina en la nostra cadena de subministrament d’oli de palma d’Indonèsia. També vam voler elaborar recomanacions sobre el paper que tant nosaltres com altres agents de la indústria hauríem de desenvolupar per abordar la situació.

Quan parlem d’agents ens referim al govern, la societat civil, organismes nacionals i internacionals de certificació de sostenibilitat, com ara Oli de Palma Sostenible d’Indonèsia (ISPO, per les sigles en anglès) i la Taula Rodona sobre l’Oli de Palma Sostenible (RSPO, per les sigles en anglès), organitzacions internacionals i compradors d’oli de palma.

El pla d’acció és el proper pas en tot el que fem per aconseguir una cadena de subministrament sostenible que es basi en el nostre programa de proveïment responsable existent. El camí per assolir la transformació en tot el sector de l’oli de palma és llarg i encara hi ha molta feina pendent.

L’informe d’Amnistia Internacional sobre l’oli de palma

En l’informe d’Amnistia Internacional, "Indonèsia. El gran escàndol de l’oli de palma", s’assenyalen presumptes abusos contra els drets humans a Indonèsia que no tenen cabuda en la nostra cadena de subministrament d’oli de palma. Aquests abusos estaven relacionats amb Wilmar, un dels nostres proveïdors. Estem treballant en estreta col·laboració amb ells per gestionar aquest tema.

Nestlé va col·laborar activament amb Amnistia durant la redacció de l’informe i vam proporcionar-los informació detallada sobre la nostra relació amb Wilmar. Hem contestat públicament les quatre cartes que Amnistia ens ha enviat des de l’octubre del 2016 i ens hi hem reunit per analitzar la situació i el progrés sobre el terreny.

Algunes de les qüestions que Amnistia denuncia són complexes. De fet, ni els remeis eficaços, ni la millora en les pràctiques de funcionament, ni els canvis sistèmics en la indústria en última instància són ràpids d’aplicar.

Fa sis anys que treballem amb socis, incloent-hi The Forest Trust (TFT), per millorar la transparència, la traçabilitat i les actuacions dels proveïdors en la indústria de l’oli de palma. El nostre Codi de proveïdors inclou regles estrictes sobre els drets laborals. Per això suspendrem tots els proveïdors que no compleixin aquests requisits.

Llegiu la nostra resposta completa a l’informe d’Amnistia.

Accions per posar fi a la desforestació en la cadena de subministrament de l’oli de palma

Nestlé es compromet a garantir que no hi haurà desforestació en les zones de les quals obtinguem els nostres ingredients i materials d’embalatge el 2020. Vam arribar a aquest compromís el 2010 i va ser el primer d’aquesta mena que feia una empresa d’aliments.

Ens hem compromès a posar fi a la desforestació en la nostra cadena de subministrament d’oli de palma; ens estem centrant a millorar la traçabilitat. També treballem amb els nostres proveïdors per saber exactament d’on prové el nostre oli de palma.

Amb tota aquesta informació, no deixem d’augmentar la proporció d’oli de palma d’origen responsable. Aquest és l’oli de palma que obtenim de proveïdors que compleixen totalment les nostres directrius de proveïment responsable i el nostre Codi de proveïdors. Aquest document prohibeix explícitament la desforestació en la nostra cadena de subministrament.

Ara podem rastrejar gairebé el 90 % d’aquest ingredient que retornem al molí d’origen. D’aquest percentatge, la meitat torna a la plantació. El nostre objectiu és obtenir un oli de palma d’origen 100 % responsable el 2020, que respecti completament les nostres directrius.

En termes generals, Nestlé dona suport al compromís de Consumer Goods Forum d’assolir el final de la desforestació neta l’any 2020. Hem signat la Declaració de Nova York sobre els Boscos (PDF, 1 MB) i som un membre actiu de l’Aliança Publicoprivada Zero Desforestació 2020, una aliança dedicada a posar fi a la desforestació en l’oli de palma.

Què fa Nestlé perquè el seu oli de palma deixi de ser d’empreses involucrades en la desforestació de la selva tropical en l’ecosistema de Leuser (Indonèsia)?

Estem molt preocupats per les denúncies que relacionen les empreses d’oli de palma amb la desforestació en l’ecosistema de Leuser (Indonèsia). PT. Agra Bumi Niaga, una de les assenyalades en les últimes campanyes relacionades amb aquest tema, va ser subproveïdor de Wilmar, que subministra oli de palma a Nestlé.

Wilmar va suspendre qualsevol negoci amb aquesta empresa immediatament després que es fessin publiques aquestes acusacions. Nestlé treballa estretament amb Wilmar per investigar les denúncies.

Wilmar s’ha posat en contacte amb tots els seus proveïdors que treballen en els 50 km de l’ecosistema de Leuser per reforçar la seva Política de no-desforestació, no-torba i no-explotació (PDF, 1 MB). Aquest compromís posa de manifest el de Nestlé per posar fi a la desforestació en la nostra cadena de subministrament d’oli de palma.

A més a més, Wilmar ha organitzat diversos tallers a la regió per conscienciar sobre la importància de l’ecosistema de Leuser i sobre la necessitat de desenvolupar accions col·lectives per protegir-lo.

Estem treballant frec a frec amb Wilmar i la resta dels nostres proveïdors en iniciatives de sostenibilitat per abordar problemes com ara la desforestació al nord de Sumatra (Indonèsia), on es troba l’ecosistema de Leuser. Això ens ajudarà a identificar les zones on la desforestació és un risc en la nostra cadena de subministrament per prendre mesures contundents.

Nestlé obté oli de palma de REPSA a Guatemala?

Hem decidit suspendre la compra d’oli de palma a REPSA. Respectarem els contractes vigents amb la companyia, però no els renovarem. Esperem acabar les relacions comercials com a molt tard el setembre del 2018.

Nestlé obté oli de palma del grup IOI?

Després que el març de 2016 el grup IOI fos exclòs de la Taula Rodona sobre l’Oli de Palma Sostenible (RSPO, per les sigles en anglès) arran de les denúncies d’abusos contra els drets humans i la desforestació, immediatament Nestlé va deixar de comprar oli de palma a plantacions involucrades en aquest afer.

Vam poder fer-ho gràcies als forts sistemes de traçabilitat de què disposem. D’altra banda, estem avaluant el pla d’acció d’IOI juntament amb el nostre soci TFT, en resposta als problemes plantejats. Vam decidir posar fi a aquest afer. Per això Nestlé no adjudicarà cap negoci nou a IOI i ha cancel·lat tots els contractes que teníem amb ells.

Què fa Nestlé per donar resposta a les inquietuds sobre l'abastiment d’oli de palma d’Indofood?

El desembre de 2016, Nestlé i Indofood Group van acordar a Indonèsia fer-se càrrec de l'abastiment d’oli de palma per als productes de Nestlé elaborats a la nostra empresa conjunta.

Aquest acord està relacionat amb el nostre objectiu que el 100 % de l’oli de palma que comprem es pugui seguir fàcilment fins a plantacions gestionades adequadament que compleixin les normatives dels alts valors de conservació (AVC), de les reserves elevades de carboni (HCS, per les sigles en anglès) i del consentiment lliure, previ i informat (CLPI).

La transició va començar el gener del 2017 i ja ha finalitzat. Quant a l’oli de palma que Indofood compra per a ells, nosaltres continuem compartint pràctiques adequades amb la companyia, per contribuir a una transformació més àmplia de la indústria.