Com s’utilitza?

Dos nens tallant pebrots

L’interior de Nutriplato®

Mostra les proporcions dels grups d’aliments que formen part dels dos àpats principals: el dinar i el sopar.

Nutriplato® secció de verdures i hortalisses

VERDURES I HORTALISSES

Ocupen, com a mínim, la meitat del plat dels àpats principals. Cal consumir-les preferentment fresques, de temporada i de proximitat. Aporten molt poca energia però proporcionen moltes vitamines, minerals i fibra, nutrients indispensables per mantenir la salut i regular les funcions de l’organisme.

La patata no es considera hortalissa.

Nutriplato® sección Carn, peix, ous, llegums i fruita seca

Carn, peix, ous, llegums i fruita seca

Ocupen un quart del plat. Proporcionen les proteïnes necessàries per construir i reparar les cèl•lules del cos, la qual cosa afavoreix el creixement correcte dels ossos i dels músculs.
Aquest grup inclou la carn magra, el peix, els ous, els llegums (cigrons, mongetes, pèsols, faves, etc.) i la fruita seca.

Els llegums s’inclouen en aquest grup perquè són rics en proteïnes i perquè contenen una quantitat considerable d’hidrats de carboni, de manera que també es podrien incloure en el quadrant de color groc. Es recomana complementar-los amb cereals per aconseguir una proteïna de gran qualitat nutricional.

És recomanable limitar el consum de carn vermella, embotits frescos o curats, fumats, etc., pel seu alt contingut en greixos saturats.

Nutriplato® sección de cereals integrals i/o tubercles

Cereals integrals i/o tubercles

Ocupen un quart del plat. Aquest grup inclou pa, pasta, arròs, blat de moro, cuscús o quinoa, preferiblement integrals, i tubercles com la patata. Aporten hidrats de carboni complexos que proporcionen energia saludable a l’organisme i, per tant, s’han d'incloure a tots els àpats principals. A més, aporten fibra i algunes vitamines i minerals. Els llegums també poden ocupar aquest quadrant perquè, a més del seu alt contingut en proteïnes, també aporten hidrats de carboni complexos.

La vora de Nutriplato®

Hi trobaràs consells per seguir una dieta saludable i equilibrada:

  • Mou-te, fes exercici físic i mantén-te actiu. Recorda que l’Organització Mundial de la Salut recomana fer 60 minuts d’activitat física al dia. Comparteix amb els més petits activitats esportives o lúdiques, com passejar pel camp, anar amb bicicleta, etc., com a mínim una vegada a la setmana
  • Consumeix fruites variades i de tots els colors, preferentment fresques, de temporada i de proximitat. La fruita aporta vitamines, minerals, fibra i aigua
  • Beu aigua com a beguda principal durant els àpats i entre hores
  • Utilitza oli d’oliva, preferiblement verge, per cuinar i amanir els teus plats

Exemple de com utilitzar Nutriplato®

Et mostrem un exemple de com pots calcular les proporcions i porcions d’aliment de la recepta d’una paella seguint el mètode de Nutriplato®.

Exemples de com utilitzar Nutriplato®

Tingues en compte que aquest menjar ha d'acompanyar-se amb una peça de fruita i aigua.