El treball de Nestlé amb les dones agricultores al llarg de la seva cadena de subministrament

Exemple de la formació de dones ramaderes a Renala, Pakistan

L'APODERAMENT DE LES DONES:
Nestlé finança la formació de dones ramaderes a Renala, Pakistan. Els instructors transmeten coneixements clau sobre gestió dels recursos hídrics i pràctiques ramaderes sostenibles per ajudar les dones a administrar els ramats de manera més eficient.

Nestlé està compromesa a ampliar les seves activitats i programes corporatius per centrar-se a promoure la igualtat de gènere i l'educació de les dones i nenes.

La companyia recolza la iniciativa de les Nacions Unides 'Every Woman Every Child', que esperona a governs, empreses i organitzacions perquè assumeixin un paper més transcendent a l'hora de contribuir a millorar la salut i el benestar de les dones i els infants.

Això inclou el fet d'estudiar possibles mètodes per a contribuir en major mesura a millorar les vides de les dones al llarg de la seva cadena de subministrament.

Rere les marques

El febrer de 2013, l'organització benèfica Oxfam va puntuar deu companyies del sector de l'alimentació i begudes en base als seus esforços per millorar la seguritat i la sostenibilitat alimentària.

L'estudi Behind the Brands (Rere les marques) va qualificar les companyies segons les seves polítiques en set àrees: transparència, agricultors, dones, treballadors agrícoles, accés al sòl, recursos hídrics i canvi climàtic.

Malgrat que Nestlé va obtenir la puntuació més alta, Oxfam va concloure que totes les marques incloses a l'estudi havien d'evidenciar millores. L'exercici fou part de la campanya GROW, impulsada per l'organització benèfica, l'objectiu de la qual és incentivar els esforços en pro de la seguretat alimentària.

La resposta de Nestlé

El Vicepresident Executiu i Director d'Operacions de Nestlé, José Lopez, va escriure a Oxfam el 7 de març de 2013 (pdf, 443 Kb) tot exposant el que la companyia tenia previst fer en resposta a les conclusions de l'informe.

Abans de finals d'abril de 2013, Nestlé publicarà un pla d'acció on es detallaran les mesures que té previst prendre, tant a curt com a llarg termini, per intensificar els seus esforços en el recolzament i millora de les vides de les dones al llarg de la seva cadena de subministrament del cacau.

El pla se centrarà inicialment a Costa d'Ivori, per estendre's més endavant a la resta de països proveïdors de cacau.

Captura de la resporta de Nestlé a les conclusions d'Oxfam

LA NOSTRA RESPOSTA:
La resposta de Nestlé a les conclusions d'Oxfam pot llegir-se a la carta de José Lopez, Vicepresident Executiu i Director d'Operacions (pdf, 443 Kb)

Intensificar esforços

"Estem decidits a intensificar els nostres esforços per recolzar i millorar la qualitat de vida de les dones al llarg de la nostra cadena de subministrament del cacau, en línia amb el Pla de Cacau Nestlé i el nostre Marc de Desenvolupament Rural," va comentar el Sr. Lopez.

"També som conscients que el fet de reforçar el component de gènere d'aquests projectes contribuirà al nostre objectiu prioritari d'eradicar el treball infantil."

"Treballem activament amb socis com la Fundació Mundial del Cacau (WCF, per les seves sigles en anglès) i la Iniciativa Internacional del Cacau (ICI, per les seves sigles en anglès), amb altres grups d'interès com Oxfam i amb la resta de la indústria, amb l'objectiu de fer dels problemes de gènere una part central dels programes existents al sector del cacau," va continuar.

"Totes juntes, aquestes accions ens ajudaran a desenvolupar i implementar mesures concretes per incrementar les oportunitats de les dones al llarg de la nostra cadena de subministrament del cacau."

Un exemple positiu

"Oxfam veu amb molt bons ulls els importants passos que Nestlé està fent per millorar els drets i oportunitats de les dones al llarg de la seva cadena de subministrament del cacau," va comentar Alison Woodhead, Directora de la campanya Behind the Brands d'Oxfam.

"Nestlé està donant un exemple molt positiu entre la resta d'empreses del sector. Esperem impacients el pla d'acció de Nestlé i seguirem atents a veure com s'implementa."

Recopilació de dades

Amb l'objectiu d'entendre millor el paper de les dones al llarg de la seva cadena de subministrament del cacau, Nestlé ha demanat a la Fair Labor Association (FLA) que se centri especialment en els problemes de gènere en realitzar les seves auditories externes independents a la cadena de subministrament del cacau a Costa d'Ivori.

Oxfam veu amb molt bons ulls els importants passos que Nestlé està fent per millorar els drets i oportunitats de les dones al llarg de la seva cadena de subministrament del cacau. Alison Woodhead, Directora de la campanya Behind the Brands d'Oxfam

Les auditories tindran lloc durant la propera collita del cacau, que anirà des d'octubre de 2013 fins a març de 2014. Es duran a terme en cinc cooperatives de cacau seleccionades per la FLA i cobriran uns deu poblats i 200 granges. Els resultats es faran públics durant la primavera de 2014.

Com a part del seu procés extern de recopilació de dades, la FLA també realitzarà entrevistes amb dones fora de les cooperatives, així com a grups d'interès locals i ONG especialitzades en qüestions relatives a la dona i els problemes de gènere.

L'enfocament addicional de les auditories als problemes de gènere cobrirà tres àrees principals:

  • Identificar el paper actual de la dona al llarg de la cadena de subministrament del cacau de Nestlé, per exemple a les cooperatives, com a treballadores, com a membres de les famílies, en poblats agrícoles;
  • Examinar els riscos als quals s'exposen les dones i els obstacles que han d'afrontar tant a les cooperatives agrícoles com als pobles;
  • Analitzar el paper potencial de les dones en la millora de les condicions laborals de les granges.

Acció immediata

Amb efecte immediat, Nestlé treballarà juntament amb els seus socis de la cadena de subministrament, especialment amb ADM Cocoa, amb l'objectiu de recopilar dades sobre la situació de les dones a la cadena de subministrament del Pla de Cacau Nestlé, així com per buscar oportunitats i definir accions per a millorar la igualtat d'oportunitats.

La companyia se centrarà inicialment en la recopilació de dades relacionades amb els percentatges de dones en càrrecs decisoris, de dones agricultores amb formació i de dones agricultores que treballen en cooperatives.

Nestlé ha escrit als seus organismes de certificació UTZ i Fairtrade, ressaltant la seva voluntat de cooperar per ajudar a combatre els problemes de gènere a través dels processos de certificació.

La companyia també debat amb el Pacte Global de les Nacions Unides i altres grups d'interès per a definir quins han de ser els seus propers passos en relació amb els Principis per a l'Apoderament de la Dona.

Informació rellevant

El Sr. Lopez va comentar que Nestlé reunirà tota la informació rellevant que ha obtingut gràcies al seu treball amb dones agrícoles al Pakistan i l'Índia per incorporar-la al seu pla d'acció.

A l'Índia i el Pakistan, la companyia dóna feina a veterinaris i enginyers agrònoms que s'encarreguen de supervisar les rutes lleteres i proporcionen assessorament sobre temes diversos a les dones ramaderes, tant si són proveïdores de Nestlé com si no.

Els serveis veterinaris s'ofereixen de forma gratuïta, mentre que els medicaments es subministren a preu de saldo. Els costos es compensen amb el posterior pagament de llet per part dels agricultors, per tal de fer accessibles els medicaments.

Nestlé també recolza les dones agricultores en l'expansió de les seves operacions, per exemple assistint-les amb programes de reproducció artificial per als ramats, subvencionant la compra de màquines de munyir i ajudant-les a aconseguir préstecs.

A l'Índia, la companyia ha format 30.000 dones ramaderes en el marc del programa “Women Dairy Development”. Al Pakistan, gràcies a l'associació de Nestlé amb el Programa de Desenvolupament de les Nacions Unides, s'estan formant 4.000 dones ramaderes.