Nescafé i l'associació 4c

Millorar la vida dels productors de cafè requereix l'esforç i el compromís de tots els actors de la cadena de producció. Per aquest motiu, NESCAFÉ és un dels membres fundadors d'una associació que persegueix aquest objectiu.

L'origen del Codi Comú per a la Comunitat Cafetera (4C)

Productors de cafè

Nestlé reconeix des de fa molt de temps la importància de millorar les condicions socials, mediambientals i econòmiques dels productors de cafè. Com a conseqüència, participem en la creació de l'Associació del Codi Comú per a la Comunitat Cafetera o 4C. Aquest projecte va començar a gestar-se el 2002 arran d'un acord entre productors, compradors i ONG per desenvolupar una filosofia sostenible que pogués aplicar-se al sector del cafè. El 2007 va sortir al mercat el primer cafè 4C. Nestlé i l'Associació 4C preveuen que l'any 2015, el 50% de la producció mundial de cafè reunirà aquests criteris.

Objectius de l'Associació 4c

Nestlé vol incrementar la rendibilitat del cafè produït pels agricultors, que sovint s'enfronten a la fluctuació anual del seu preu, amb més eficiència, reducció de costs i millor qualitat. També pot promoure una agricultura més sostenible, impulsant els agricultors a que evitin la contaminació amb l'ús de menys pesticides i amb la conservació de l'aigua.

Com fer-ho

4C és voluntària, oberta, global i participativa. El seu codi de conducta es basa en servir de guia per a l'aplicació de bones pràctiques en la producció, processament i comercialització de cafè verd, la matèria primera utilitzada pels torradors per produir la beguda final. També inclou una xarxa de suport en la que les organitzacions cafeteres i d'investigació cooperen per a ajudar als agricultors. Els compradors de 4C es comprometen a comprar cada cop més cafè i a defensar els mecanismes de suport als productors.

Una mesura que els productors aprecien

Una de les característiques de l'Associació 4C és el mode en què comparteix responsabilitats al llarg de tota la cadena d'abastiment. El codi de conducta s'ha dissenyat com un semàfor, amb criteris de color vermell, taronja i verd. Això permet als productors identificar fàcilment aquelles àrees en les que ja són operatius i aquelles en les que encara han de fer progressos. Al poder auto-avaluar el seu treball, ells mateixos poden veure les seves millores. La sinceritat d'aquestes autoavaluacions està garantida per un sistema d'inspeccions aleatòries encarregades a persones independents. 4C cobreix els costs del procés de verificació, fet que evita als agricultors el pagament d'aquest servei. La formació és un altre aspecte important per als productors. Conèixer les darreres tècniques de desenvolupament sostenible representa un gran avantatge per a ells. Amb un mínim de 30 enginyers agrònoms al món dedicats exclusivament al cultiu del cafè, NESCAFÉ té competències suficients per a compartir el seu coneixement de les últimes i millors tècniques, sigui on sigui que han estat desenvolupades.

Tassa de Nescafé

Un avantatge per als consumidors

No trobarà el logotip de 4C al seu paquet de cafè. La seva filosofia no és la de crear una imatge de marca, sinó la de millorar el procés de producció amb una perspectiva de sostenibilitat. I la qualitat d'un producte és el cor d'aquesta perspectiva. El consumidor pot estar segur que el seu cafè és un producte de qualitat fabricat des del respecte per la societat i el medi ambient.

Tots hi participen

L'objectiu de 4C és incloure i ajudar tots els actors que participen en la producció de cafè. En l'actualitat, els membres de 4C representen prop del 50% de l'abastiment potencial de cafè i més del 65% de la demanda.

Els seus productors procedeixen de molts països, que inclouen, per ordre alfabètic, Brasil, Colòmbia, Costa d'Ivori, Equador, Guatemala, Indonèsia, Kenya, Mèxic, Tanzània, Uganda, Vietnam i Zàmbia. Cada país té sistemes productius diferents, des de petits productors fins a cooperatives i grans explotacions agrícoles. Les dues espècies més grans de cafè, aràbiga i robusta, estan ben representades.

L'èxit del projecte 4C no hauria estat possible sense les Organitzacions no Governamentals Oxfam y Rainforest Alliance. Altres moltes ONG i grups, tant als països productors com a d'altres, continuen acomplint un paper molt important.