Aigua i gestió del Medi Ambient

Representació artística d'aigua

El 1866, Henri Nestlé va desenvolupar el primer producte alimentari de la que avui és companyia líder mundial en alimentació. I ho va fer en una petita localitat suïssa, Vevey, banyada per les aigües del llac Lehman i vorejada de la incomparable natura dels Alps. Des del principi, Nestlé va començar a desenvolupar la seva responsabilitat social.

Responsables amb el Medi Ambient

No és, doncs, casualitat que Nestlé, vorejat d'un entorn natural de gran bellesa i riquesa, mostrés des del principi una especial sensibilitat cap al medi ambient tant per protegir-lo com per utilitzar els recursos que li oferia, principalment past, aigua i ramaderia vacuna. Aquesta sensibilitat ha derivat en responsabilitat i en l'establiment dels principis mediambientals que han de regir les seves activitats. És així com Nestlé i el medi ambient van iniciar una història que va començar fa dècades.

Aquesta és la raó per la qual Nestlé es va avançar a la legislació en matèria de protecció del medi ambient en totes les seves operacions. Serveix com a exemple la instal·lació de la seva primera depuradora d'aigües residuals el 1966 a la fàbrica de La Penilla de Cayón (Cantàbria), vint anys abans que la llei ho fes obligatori. No obstant això, en ple segle XXI, la sensibilitat ha de deixar pas a la responsabilitat.

Nestlé, com a agent social que és, està obligat a demostrar un comportament responsable envers el medi ambient com a base per abordar els negocis des de la perspectiva de Creació de Valor Compartit. El mateix futur de la companyia està lligat al futur del planeta, i depèn de la capacitat per garantir l'agricultura i la seguretat alimentària.

Amb la finalitat d'afrontar els reptes mediambientals, Nestlé porta a terme una doble estratègia:

  • La primera estratègia es basa en impulsar la innovació en productes, no tan sols saludables i nutricionalment equilibrats, sinò també elaborats de forma respectuosa amb el medi ambient, optimitzant l’ús de recursos naturals
  • La segona estratègia es basa en minimitzar el consum dels recursos naturals a les operacions

En el cas de Nestlé i seguint la seva política de responsabilitat social corporativa, l'esforç per reduir l'impacte mediambiental ha estat constant els darrers anys. Els indicadors d’ús d’aigua i energía per tona de producte fabricat mostren una evolució favorable, fet que crea valor per a la societat, degut a la preservació de recursos naturals, i per a l'empresa, degut a la disminució de costs. Nestlé, més enllà de voler millorar en un indicador concret, els considera a tots en conjunt. Així doncs, és partidari de mesurar l'empremta mediambiental, i no només del carboni, tant de les activitats sobre les que té una acció directa, com també d'aquelles realitzades per tercers abans i després de la fabricació.

En aquest sentit, a través de la iniciativa Nestlé Continuos Excellence, la companyia pretén impulsar una visió conjunta de tota la cadena de valor de la producció d'aliments elaborats. Amb això busca reduir al mínim els recursos necessaris per produir, transportar, elaborar, emmagatzemar i distribuir els seus productes. Optimitzar el conjunt de les operacions, i no cadascun dels esglaons o processos per separat, és el gran repte de Nestlé.

Información relacionada

Nestlé inaugura en México la primera fábrica Cero Agua del mundo
Gran ahorro de agua en las fábricas de Nestlé