Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

The Positive Cup, l'estratègia de sostenibilitat de Nespresso 2020

  • La companyia centra els seus esforços per aconseguir en 2020 tres ambicions centrades en el proveïment de cafè i benestar social; obtenció, ús i reciclatge d'alumini i reduir encara més la petjada de carboni mitjançant una millora en l'eficiència de les operacions
  • Espanya compta amb 1.000 punts de recollida de càpsules usades, el cafè de les quals es converteix en arròs solidari que des de fa cinc anys Nespresso dóna a la Federació de Bancs d'Aliments
  • L'acte va comptar amb la participació de representants d'alguns dels principals socis de Nespresso al seu programa, com Rainforest Alliance i Fairtrade International
Agricultor mostrant cafè

The Positive Cup és un programa destinat a assegurar la sostenibilitat a través de la cadena de valor de la companyia amb la finalitat d'aconseguir que cada tassa de Nespresso tingui un impacte positiu en la societat i el medi ambient. La nova estratègia compta amb el suport dels membres del Consell Assessor de Sostenibilitat de Nespresso (NSAB) que inclou a la Rainforest Alliance, Fairtrade International, TechnoServe, la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (UICN) i l'ambaixador de la marca, George Clooney per ajudar a l'empresa a millorar la seva estratègia de sostenibilitat a llarg termini i servir de base per a la societat en matèria d'iniciatives de sostenibilitat.

Ambicions The Positive Cup pel 2020

L'estratègia The Positive Cup, basada en la filosofia de Nestlé en relació a la Creació de Valor Compartit, es crea sobre les mesures que la companyia ha anat adoptant recentment. En concret, pel 2020 Nespresso té les següents ambicions centrades en el proveïment de cafè i benestar social; obtenció, ús i reciclatge d'alumini i la reducció de la petjada de carboni mitjançant una millora en l'eficiència de les operacions:

Cafè 100% procedent de fonts sostenibles
  • Obtenir el 100% de la seva gamma permanent de cafès Grand Cru de manera sostenible a través del Programa AAA Sustainable Quality™ de Nespresso, ampliant significativament el Programa AAA a Etiòpia, Kenya i regenerar la producció de cafè a Sudan del Sud. Ajudar als agricultors a aconseguir uns elevats estàndards del Programa AAA Sustainable Quality™ en la gestió de l'aigua, la biodiversitat i el tracte just dels treballadors, per exemple, al costat dels seus socis Rainforest Alliance i Fairtrade International.
  • Buscar innovadores solucions que fomentin el benestar dels agricultors, inclosa l'expansió del Programa AAA de Futurs Agricultors que inicialment es duu a terme a través d'un fons de jubilació per als agricultors de Colòmbia.
Alumini 100% gestionat de forma sostenible
  • Ampliar la capacitat de recollida de les càpsules d'alumini usades al 100% allá on l'empresa faci negocis, així com augmentar les taxes de reciclatge.
  • Reciclar les càpsules Nespresso recollides per l'empresa en noves càpsules Nespresso sempre que sigui ambientalment i econòmicament racional.
  • Obtenir el 100% del material de les càpsules d'alumini verge de material compatible amb el nou estàndard de la Iniciativa per a la Gestió de l'Alumini, que s'ha desenvolupat en el març d'un programa multilateral liderat per la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa i altres líders.
Clima: 100% eficiència en les operacions de carboni
  • Reduir en un 10% addicional la petjada de carboni de la companyia.
  • Reforçar la capacitat de recuperació de les terres de cultiu amb el canvi climàtic i ajudar a revertir la degradació dels ecosistemes naturals a través d'un ampli programa agroforestal a les regions AAA.
  • Millora de l'eficiència de les operacions de carboni a través d'iniciatives pròpies com la plantació d'arbres dins de la cadena de valor per generar beneficis en la part superior de la captura de carboni (per exemple, la regeneració del sòl o la disponibilitat d'aigua).

En l'àmbit de l'aprovisionament de cafè, gràcies a la col·laboració amb Rainforest Alliance, la missió de la qual és la conservació de la biodiversitat, Nespresso va desenvolupar el seu propi model de proveïment integral sostenible per adaptar-se a les necessitats i requeriments del negoci ja en 2003. El Programa AAA Sustainable Quality ™ de Nespresso va ser llançat gràcies a la combinació de l'experiència en cafè de qualitat de Nespresso i el saber fer de Rainforest Alliance en sostenibilitat i les millors pràctiques agrícoles basades en els estàndards internacionals de SANT (Sustainable Agricultural Network). A dia d'avui, aquest programa contribueix a la consecució de les ambicions de l'estratègia The Positive Cup. Mercedes Va tallar, directora de Cadenes de Valor Sostenibles de Rainforest Alliance ha destacat que "es tracta d'un programa molt rigorós que protegeix la naturalesa i el medi ambient i millora les condicions de vida dels agricultors i les seves comunitats. Sens dubte, una excel·lent combinació del que el sector privat i la societat civil poden aconseguir junts".

A través del Programa Nespresso AAA Sustainable Quality™, Nespresso col·labora directament amb al voltant de 70.000 productors de cafè en 12 països (el que suposa un total de 290.000 hectàrees), ajudant-los a utilitzar les millors tècniques de collita sostenible que fan possible el cafè més gourmet del nostre planeta, triat per Nespresso. Per ser un cafè de qualitat superior, Nespresso paga un preu que és un 30-40% més alt que el preu mitjà de mercat. A dia d'avui el programa Nespresso AAA Sustainable Quality™ s'ha convertit en un actiu fonamental per contribuir a la consecució de les ambicions de la companyia en l'àmbit de l'aprovisionament sostenible del cafè d'alta qualitat.

Per a Jaime de la Rica, director de Màrqueting de Nespresso Espanya, "en Nespresso creiem que cadascuna de les nostres tasses té el potencial, no només d'oferir un cafè de gran qualitat, sabor i aroma, sinó també millorar el medi ambient i la societat tant als països productors com en aquells on es consumeixen els nostres productes. De fet, el diàleg directe que compartim amb els nostres consumidors i Socis del Club ens brinda una oportunitat única per col·laborar enèrgicament amb ells i junts aconseguir els compromisos marcats sobre el reciclatge de les càpsules en The Positive Cup. Des de Nespresso no podem aconseguir les nostres ambicions sols, per la qual cosa animem als nostres consumidors a ajudar-nos a reciclar".

Susana Robledo, responsable de Projectes de Sostenibilitat de Nespresso a nivell global, "el nostre model de negoci ens permet involucrar-nos en cadascuna de les etapes d'obtenció, producció i venda dels nostres cafès. Mantenim unes relacions especialment estretes amb els agricultors per ajudar-los a millorar la qualitat del seu cafè, la sostenibilitat i la productivitat a través del Programa AAA".

Avenços en països caficultors

Mitjançant les inversions en sostenibilitat de Nespresso es van prendre, per exemple, els primers passos per reconstruir la indústria del cafè a Sudan del Sud i es van engegar les mesures necessàries per millorar el futur als agricultors de Colòmbia a través d'un pla d'estalvi per a la jubilació i es van plantar arbres en plantacions de diferents països.

Nespresso ha treballat amb el seu soci TechnoServe per ajudar a reconstruir el sector del cafè a Sudan del Sud, la qual cosa va portar a les primeres exportacions de cafè del país en 2013 i la seva primera exportació a Europa no relacionada amb el petroli. Fruit d'aquesta col·laboració Nespresso va presentar la varietat SULUJA ti SOUTH SUEN, només disponible a França durant un període de temps ja que, es tracta del primer fruit del ressorgiment de la indústria cafetera, resultat d'una combinació sòlida de coneixements tècnics del cafè i innovació quant a sostenibilitat, que reflecteix l'enfocament empresarial de creació de valor compartit de Nespresso i el seu compromís permanent amb els caficultors de Sudan del Sud.

Nespresso també ha avançat en la implementació d'innovadores solucions de benestar que assegurin que el cultiu del cafè segueixi sent atractiu per a les generacions més joves. Aquesta iniciativa es materialitza en un pla pilot d'estalvi per a la jubilació, juntament amb el Ministeri de Treball de Colòmbia, Fairtrade International i cooperatives locals de cafè, per als agricultors que participin al seu Programa AAA en Caldas (Colòmbia). Ja s'han sumat a la iniciativa més de 900 agricultors i els primers estalvis es van transferir als comptes bancaris dels agricultors al maig de 2015.

Simón Aebi, responsable de Desenvolupament de Negoci per a Cafè, Cacau i Sucre en Fairtrade International, ha destacat que "la nostra esperança és que això també ajudi a les generacions més joves a veure el cultiu del cafè com una carrera viable, a fi que es preservi aquesta part essencial de l'economia i el llegat de Colòmbia".

En el context de protegir els ecosistemes naturals dins del Programa AAA, Nespresso ha reintroduït arbres en regions productores de cafè que enforteixen la resistència dels cultius de cafè al canvi climàtic i asseguren la producció sostenible de cafè per al futur.

Reciclatge Nespresso a Espanya i el projecte d'arròs solidari

En l'àmbit local, Nespresso a Espanya centra els seus esforços en el reciclatge de càpsules per contribuir a l'ambició global d'ampliar la capacitat de recollida de les càpsules d'alumini usades al 100%, així com augmentar les taxes de reciclatge. Per això, compta amb el seu propi sistema de recol·lecció i reciclatge de càpsules des de 2009 responent a una petició dels clients preocupats per la cura del medi ambient. Es tracta d'un sistema únic i pioner, amb una xarxa de més de 1.000 punts de recollida de càpsules usades en totes les Boutiques Nespresso d'Espanya i Andorra, en punts de venda de màquines compromesos amb el medi ambient i en punts municipals de recollida de residus situats en més de 13 regions espanyoles, als quals s'aniran sumant nous punts nets en altres zones de la geografia espanyola.

Des dels punts de recollida de tota Espanya, una empresa de logística contractada per Nespresso, trasllada les càpsules utilitzades a una planta de compostatge gestionada per la companyia Tradebe, capdavantera en la gestió de residus. En aquesta planta el cafè se separa de l'alumini mitjançant una maquinària especialment dissenyada per Nespresso per Tradebe. El pòsit del cafè s'utilitza per enriquir el compost preparat en la planta que es destinarà a finalitats agrícoles. L'alumini, un material infinitament reciclable, es trasllada a una planta en la qual es procedeix a la seva refundició i reutilització.

Des del 2011, i gràcies a la implicació del consumidor per reciclar les càpsules, cada any el pòsit del cafè com a abonament es trasllada al Delta de l'Ebre. Allà Nespresso impulsa la fertilització de camps d'arròs a través dels agricultors de la Càmera Arrossera del Montsià per després comprar de la collita completa amb l'objectiu de donar-la a la Federació Espanyola de Bancs d'Aliments (FESBAL). En 2015 es va complir el V aniversari del projecte traduint de nou el reciclatge de les càpsules en un benefici tangible per a la societat espanyola, i el passat mes de febrer va començar el repartiment de l'arròs solidari de la collita d'aquest any, 100 tones, entre els 55 Bancs d'Aliments espanyols que més ho necessiten per ajudar a superar el primer trimestre de l'any a més d'un milió de persones.

Des del primer any de vida del projecte d'arròs solidari de Nespresso en 2011 fins a la collita d'aquest any, Nespresso ha triplicat la quantitat de compost abonada gràcies al gran nombre de càpsules reciclades, la qual cosa demostra la consciència ecològica dels espanyols que any rere any s'involucren en la causa.

Més informació